
Однією з тем, які викликають у дітей природну цікавість у дітей, є протези. Зустріч із людиною, яка користується протезом, викликає у дитини багато запитань: «Що це?», «Чому ця людина має іншу руку?», «Чи їй боляче?». Роль дорослих підтримати дитину у пошуках відповідей.
В Україні майже неможливо знайти іграшки, які зображують людей з протезами, на візках чи з іншими фізичними особливостями. Натомість у світі інклюзивні іграшки вже давно стали частиною культури: компанія Mattel випустила Барбі з протезами та на візках, Lego створює фігурки з інвалідністю, а бренди Lottie Dolls і Makies дозволяють дітям гратися з ляльками, схожими на них самих — з окулярами, слуховими апаратами, родимими плямами чи навіть ампутованими кінцівками. У США та Великій Британії такі іграшки доступні у звичайних магазинах.
Тому коли дитина вперше бачить людину з протезом, це різко випадає з її звичного «світового» уявлення. Це викликає подив, іноді страх або навіть розгубленість.
Діти можуть реагувати по-різному: хтось — з цікавістю, хтось — зі страхом чи тривогою. Це нормально, адже їх просто ніхто не вчив, що у світі люди бувають дуже різними.
Розмова має проходити спокійно, в природному контексті: під час прогулянки, малювання або перегляду мультфільму. Важливо не драматизувати, не героїзувати, а просто пояснити:
Говоріть миролюбно і правдиво:
Допоможіть дитині побачити, що людина з протезом любить музику, грає і сміється, як і всі; може бігати чи малювати, так само як дитина, — і що різниця — візуальна, а не суттєва.
Не торкайтеся протеза без дозволу — це частина тіла, як рука чи нога.
Повчіть дитину запитувати дозвіл.
Навчіть дитину, що не потрібно довго розглядати людину з протезом — це може бути так само некомфортно, як якби дивилися на неї в очі чи одяг.
Якщо дитина запитує: «Чому у нього немає ноги?» — дайте просту відповідь, дозовану за віком. Можна навіть знайти відповідь разом.
Одразу коригуйте будь-які образливі слова («інвалід», «каліка») — пояснюйте, чому вони болючі.
Показуйте позитивні моделі:
Було б чудово мати дитячу літературу та комп’ютерні ігри, де головними героями є діти з інвалідністю. Це стало б своєрідним практичним посібником для реального життя, показуючи, як такі діти живуть, граються та заводять друзів.
Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” та Amediastiftelsen в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.