Як говорити з дитиною про протези — поради психологині

12.07.2025, 09:10 Переглядів: 1 300

Навчити дитину правильно поводитись — задача дорослих

Однією з тем, які викликають у дітей природну цікавість у дітей, є протези. Зустріч із людиною, яка користується протезом, викликає у дитини багато запитань: «Що це?», «Чому ця людина має іншу руку?», «Чи їй боляче?». Роль дорослих підтримати дитину у пошуках відповідей.

 

— Для дитини зустріч із людиною з протезом чи іншими ознаками інвалідності часто стає емоційним потрясінням, — пояснює психологиня Нонна Кириченко. — Це тому, що з раннього віку діти не бачать таких людей навколо себе. У дитсадках, школах, у книжках і мультфільмах — образ «нормальної» людини закріплюється як людина з усіма кінцівками, без видимих відмінностей. Навіть ляльки та іграшки, з якими грається дитина, — це завжди цілісні персонажі, які відтворюють стандартизований зовнішній вигляд.

В Україні майже неможливо знайти іграшки, які зображують людей з протезами, на візках чи з іншими фізичними особливостями. Натомість у світі інклюзивні іграшки вже давно стали частиною культури: компанія Mattel випустила Барбі з протезами та на візках, Lego створює фігурки з інвалідністю, а бренди Lottie Dolls і Makies дозволяють дітям гратися з ляльками, схожими на них самих — з окулярами, слуховими апаратами, родимими плямами чи навіть ампутованими кінцівками. У США та Великій Британії такі іграшки доступні у звичайних магазинах.

— Тож якщо ми прагнемо виховати покоління, що приймає інших і не боїться інакшості, — інклюзивні іграшки мають з’явитися у нас. Бо реальне прийняття починається не з гасел, а з повсякденного досвіду дитини, — вважає психологиня.

Тому коли дитина вперше бачить людину з протезом, це різко випадає з її звичного «світового» уявлення. Це викликає подив, іноді страх або навіть розгубленість.

Діти можуть реагувати по-різному: хтось — з цікавістю, хтось — зі страхом чи тривогою. Це нормально, адже їх просто ніхто не вчив, що у світі люди бувають дуже різними.

— Саме тому говорити з дитиною про інвалідність треба — спокійно, чесно, зрозуміло. І робити це мають насамперед близькі люди — батьки, рідні.

Починаємо з повсякденності

Розмова має проходити спокійно, в природному контексті: під час прогулянки, малювання або перегляду мультфільму. Важливо не драматизувати, не героїзувати, а просто пояснити:

«Це протез — сучасний інструмент, який допомагає людині ходити, бігати, тримати предмети».

Факти, а не страхи

Говоріть миролюбно і правдиво:

  • Використовуйте ясну, доступну мову (не «ампутація», а «втрата», «спеціальна нога»).
  • Пояснюйте функцію протеза, порівнюючи з корисним «інструментом» або «суперсилою».

Показуємо спільне, а не відмінності

Допоможіть дитині побачити, що людина з протезом любить музику, грає і сміється, як і всі; може бігати чи малювати, так само як дитина, — і що різниця — візуальна, а не суттєва.

Навчаємо поваги

Не торкайтеся протеза без дозволу — це частина тіла, як рука чи нога.

Повчіть дитину запитувати дозвіл.

Давати право на приватність

Навчіть дитину, що не потрібно довго розглядати людину з протезом — це може бути так само некомфортно, як якби дивилися на неї в очі чи одяг.

Відповідаємо на складні запитання

Якщо дитина запитує: «Чому у нього немає ноги?» — дайте просту відповідь, дозовану за віком. Можна навіть знайти відповідь разом.

  • 3–5 років: «Це спеціальна нога, вона допомагає ходити».
  • 6–10 років: «Він потрапив в аварію чи під обстріл, і лікарі встановили протез»
  • Старші: пояснюйте докладніше, але без тиску і слів, що можуть насторожити.

Вчимо емпатії та толерантності

Одразу коригуйте будь-які образливі слова («інвалід», «каліка») — пояснюйте, чому вони болючі.

Залучаємо приклади

Показуйте позитивні моделі:

  • Мультфільми з героями з особливостями
  • Історії людей, які ведуть активне життя — біжать, танцюють, працюють
— Якщо дорослі не впевнені, як це зробити коректно, варто звернутися до психолога, — наголошує фахівець. — Важливо допомогти дитині усвідомити: протез чи крісло колісне — це лише частина зовнішності, а перед нею — повноцінна людина, з емоціями, почуттями, мріями.

Було б чудово мати дитячу літературу та комп’ютерні ігри, де головними героями є діти з інвалідністю. Це стало б своєрідним практичним посібником для реального життя, показуючи, як такі діти живуть, граються та заводять друзів.

— Україна сьогодні — країна, де війна змінила життя тисяч. Ми вже бачимо і ще більше побачимо людей із протезами на вулицях наших міст. Вони є й будуть поруч — наші сусіди, вчителі, друзі. І якщо ми хочемо виховати емпатійне, здорове суспільство — дітей до цього потрібно готувати вже зараз, — підсумовує психологиня.

Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” та Amediastiftelsen в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів

 


Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Інформація

Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Будь-ласка, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЬ.
Ознайомтесь із правилами коментування.
  • Kiaparts
  • НОВИНИ ПАРТНЕРІВ:


Свіжий випуск (№ 6 від 6 лютого 2025)

Для дому і сім'ї

Читати номер

Для дому і сім'ї - програма телепередач

Читати номер

Приватна газета

Читати номер
Попередні випуски
Вверх