Вишивка, що говорить з серцем: як у Кременчуці бережуть пам’ять і традицію

15.05.2025, 10:32 Переглядів: 2 147

 

Вишиванка — це не просто сорочка. Це послання у часі, яке українці передають з покоління в покоління. Напередодні Дня вишиванки ми поговорили з майстринею Наталією Ромою та дізналися, чим жила вишивка в нашому краї колись і що вона означає зараз — у час, коли знову вчимося бути собою

Щороку в третій четвер травня українці святкують День вишиванки — свято, яке вже давно вийшло за межі просто флешмобу. Це день, коли ми вдягаємо не просто сорочку — ми вдягаємо пам’ять. Символ національної єдності, зв’язку поколінь, поваги до свого коріння й культури.

Вишиванка — це не лише про красу орнаменту. Це про ідентичність, гідність, незламність. У час, коли історія переписується щодня, особливо важливо триматися за свої справжні цінності. Саме тому дедалі більше людей повертаються до витоків: вивчають регіональні візерунки, відновлюють родинні традиції, самі вишивають або замовляють сорочки з глибоким сенсом, а не просто заради моди.

Сьогодні вишиванка знову стає частиною повсякденного життя — не лише як святковий одяг, а як жест усвідомленості. А за кожною такою сорочкою — своя історія.

Напередодні свята «Кременчуцький Телеграф» зустрівся із місцевою майстринею, носієм елемента нематеріальної спадщини «Технологія вишивки „білим по білому“» Наталією Ромою. Жінка розповіла нам про традиції вишивки в нашому регіоні, значення символів у візерунках, вплив родинної спадщини, сучасні тренди, ставлення молоді до вишиванки та про те, чому ця справа залишається важливою і сьогодні.

 

Із голкою — по життю

Вишивка у житті пані Наталії була із самого дитинства: у родині вишивали всі жінки. Для когось це було улюбленою справою, а дехто заробляв цим на життя.

— Мамина тітка була знаною швачкою на всі навколишні села. Тож вона цим і заробляла —  люди давали і харчі, і гроші отримувала за роботу, — говорить майстриня.

Пов’язати своє життя із вишивкою жінка вирішила після відвідин музею в Решетилівці.

— А потім я ще й побачила у газеті «Зоря Полтавщини», що там в училищі відкривається набір на навчання вишивальниць, тому точно зрозуміла, що хочу там вчитися.

Пригадує пані Наталія і свою першу вишиту роботу: вона відтворила сорочку, яка зберігалася у родині гетьмана Полуботка. Нині ця робота знаходиться у Полтаві в музеї.

Певний час після навчання вишивка залишалася для жінки як хобі — «були 90-ті роки, про яку вишивку тоді могла йти мова», розповідає. Але поступово улюблена справа таки повернулася у життя майстрині.

— Я згадала, що це моя професія. Нині я членкиня Спілки майстрів народного мистецтва України та носій елемента, занесеного до переліку елементів Нематеріальної культурної спадщини України, а саме «Технологія виконання вишивки „білим по білому“ у селищі Решетилівка».

 

Від традицій до сучасності

З давніх-давен закріпилося твердження, що для Полтавщини характерна вишивка «білим по білому». Та чи лише вона? Цікавимося у пані Наталії, що ж іще та якими кольорами вишивали в нашому регіоні.

До речі, майстриня зазначає: вишивка «білим по білому» притаманна не лише Полтавщині — так вишивали у різних регіонах України. Проте саме полтавська вишивка має свої особливості — орнаменти та поєднання технік — і є більш ніжною у порівнянні з іншими.

За словами Наталії, на Полтавщині також виділяються і гадяцькі сорочки — це синя вишивка, кольору індиго. Вона також занесена до переліку нематеріальної культурної спадщини. 

 

Цікавимося у майстрині, чи є таке поняття як «кременчуцька вишивка» і чи є щось притаманне саме цій місцевості.

— Ні, такого поняття немає. Є полтавська вишивка — за назвою регіону. Воно ж раніше як було: дівка із села на Черкащині вийшла заміж за хлопця на Полтавщині, наприклад. Переїхала, перевезла свій спадок. Прийшла у церкву — а там її вишивку побачили і захотіли повторити. І так воно поступово усе змішувалося. А потім іще після Другої світової, коли зруйноване місто приїхали відбудовувати люди з інших регіонів — і так само привезли щось своє. Тому кременчуцької вишивки як такої немає.

Нині вишивка з кожним роком набуває усе більшої популярності — багато молоді починають вишивати. Тож пані Наталія наголошує: на її плечі лягає завдання і просвітництва населення.

— У нас зараз люди ніби і знають багато, але водночас і не знають. Тому у мене як у носія елемента є ще й певні обов’язки — популяризація саме традиційної вишивки. Тому що зараз є і машинна, і комп’ютерна вишивка. Моє ж завдання — донести людям і особливо молоді, що і як.

Майстриня не має нічого проти сучасних технологій: каже, з одного боку це добре, коли з’явилася заміна ручній праці. І комп’ютерна та машинна вишивки бувають доволі якісними. Проте є один головний мінус — у них немає душі.

— У мене була сорочка вишита для військового — це дуже відповідальна місія. Адже ти розумієш, що людина перебуває у небезпеці. Я коли її вишивала, прочитала усі молитви і навіть на телефоні включала собі молитви, щоб лунали під час роботи. А машинна вишивка цього не зробить — вона просто нанесе малюнок, — ділиться жінка.

 

І все ж таки вишивка з кожним роком набирає все більшої популярності — усе більше пересічних громадян повертаються до традицій. Майстрині проводять різноманітні навчальні курси та майстер-класи, навчають технікам усіх охочих. Пані Наталія розповідає: сама вона не навчає вишивці — просто не вистачає на це часу. Але завжди дуже радіє, коли молодь віднаходить давні техніки.

— У нас багато дуже класних зразків, але ми їх не знаємо, ми свою культуру фактично не знаємо. Зрозуміло, що це не наша вина, адже тривалий час все це принижувалось, винищувалось. І побутувала думка, що якщо ти ходиш у вишитій сорочці, то ти селюк.

Кожна сорочка — як жінка, унікальна та неповторна: про колекцію вишиванок у краєзнавчому музеї

Із пані Наталею ми зустрілися у краєзнавчому музеї Кременчука, де зберігається чимала колекція вишивки. Про неї нам розповіла керівниця музею Алла Гайшинська.

 

— Зараз у нас зберігається 85 одиниць жіночих сорочок дореволюційного періоду, тобто до 1917 року. Це переважно цільні сорочки, проте є й окремі рукави, — каже пані Алла.

За її словами, музей починав працювати наприкінці 60-х років, і тоді усі ці вироби до них приносили люди.

Кожна сорочка із музейного фонду не має собі подібної.

Схожих сорочок багато, але однакових немає. Усі вони хоч трошки, але відрізняються одна від одної. І раніше на Полтавщині жіночі сорочки ніколи не вишивалися на грудях.

 

— Тому що доросла дівчина і тим паче заміжня жінка ніколи б не вийшла на вулицю  самій сорочці — вони завжди одягали поверх керсетку, яка застібалася під саме горло, — розповідає далі про колекцію Гайшинська.

Пані Алла підтверджує слова Наталії Роми: ручна вишивка завжди несла у собі сакральне значення, адже наносили малюнок завжди із певними думками.

— Рукави завжди вишивали, щоб захистити руки — бо вони годувальниці. Зверху хоча б два рядочки мало бути пройдено — це захищає горло. На чоловічій сорочці вишиті груди — це щоб чужа жінка йому до серця не потрапила. А низ вишивався для того, щоб захистити жіноче лоно.

Серед сорочок, які показала нам Алла Гайшинська, дійсно є подібні. Але з-поміж них вирізняється одна — вишита повністю чорними нитками. Керівниця музею розповідає її історію.

 

— Її привезла до нас із села якась жіночка. Говорить: я її історії дуже не знаю — це сорочка бабусі чоловіка. Але дещо все ж змогла розповісти. Мовляв, дівчина, яка її вишила, познайомилася із хлопцем. Вони не були заручені, але дівчина дуже його любила. Хлопця забрали на війну — це Перша світова була, можливо — і там він загинув. Вона дуже побивалася за ним, і навіть почала вважати себе вдовою. І от вона вишила цю сорочку чорними нитками і сказала матері, що заміж не піде. Ясно, що пройшов час, дівчина свою думку змінила. Але от таку історію ця сорочка має.

Цікавимося, яка сорочка у музеї є найдавнішою. За словами Гайшинської, таких ґрунтовних досліджень вони не проводили.

— Основну частину сорочок нам приносили у 70-80-х роках. Ми тоді ще не дуже розбиралися, та й важко було знайти когось, щоб спитати — не будеш же із кожною сорочкою у Полтаву до колег їхати. За ступенем зношення визначити це важкувато — адже він у них різний. Є такі, що їх практично не носили, а вони датуються 20-ми роками XX століття.

Пані Алла додає: востаннє сорочку їм до музею принесли у 2014 році.

Свято, що повертає нас до себе

День вишиванки — чудова нагода згадати про те, що ми маємо глибоке коріння і багату культуру, яка заслуговує на повагу й продовження. Свято виникло у 2006 році з ініціативи студентів Чернівецького національного університету — тоді кілька молодих людей просто вирішили прийти на пари у вишиванках. Ідея швидко підхопилася, поширилася в інші міста, а згодом і за межі країни. Сьогодні День вишиванки відзначають українці по всьому світу.

З кожним роком це свято набуває нового змісту. Якщо колись це був просто флешмоб, то нині — акт національної самосвідомості. Це вже не лише про одяг — це про повернення до себе.

Вишивка — це не просто річ із минулого, що має красивий вигляд на фото. Це жива історія, що ниткою вплітається у тканину, в руки, у пам’ять. Кожен із нас може стати частиною цієї історії: вдягти вишиванку, дізнатися, звідки походить орнамент на сорочці, навчитися бодай простого стібка — і передати це далі. Бо саме так з покоління в покоління тримається наш зв’язок — через речі, які не зітруться ні часом, ні війною.


Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” та Amediastiftelsen в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів
 

Автор: Яна Гудзь
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Інформація

Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Будь-ласка, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЬ.
Ознайомтесь із правилами коментування.
Читайте також:
  • Kiaparts
  • НОВИНИ ПАРТНЕРІВ:


Свіжий випуск (№ 6 від 6 лютого 2025)

Для дому і сім'ї

Читати номер

Для дому і сім'ї - програма телепередач

Читати номер

Приватна газета

Читати номер
Попередні випуски
Вверх