Те, чого Ви не знали про потяги

10.06.2016, 13:56 Переглядів: 21 448

Літо — час відпочинку, відпусток і подорожей. Ми з нетерпінням чекаємо приходу теплих літніх днів, мріємо про нові враження і сподіваємося, що в цю пору року нарешті зможемо поїхати деінде у старенькому вагоні «Укрзалізниці». Проте часто, купуючи квиток на потяг, ми не здогадуємося, що насправді включено в його ціну. А в касах, нам ніколи про це не говорять, якщо тільки спеціально не запитати

Насправді, окрім стандартних послуг, кожен пасажир має права, про які мало хто знає, а залізниця не поспішає їх афішувати. «ТелеграфЪ» ознайомився з постановою Кабінету Міністрів України N 252 від 19 березня 1997 р. Про Порядок обслуговування громадян залізничним транспортом та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом та вибрав найцікавіші послуги, якими можуть користуватись пасажири.

Виїхати раніше

Мало хто знає, але Ви можете поїхати поїздом, який відходить на кілька годин або навіть днів раніше того рейсу, на який придбали квиток, без будь-якої доплати. Але тільки при наявності вільних місць у бажаному потязі.

Поїхати пізніше, якщо Ви запізнилися

Якщо ви прибігли на вокзал і побачили лише хвіст потяга, то Вам необхідно негайно йти до квиткових кас, аби здати квиток. Для цього є лише одна година від часу відправлення потяга. Ви маєте право відновити дію квитка на інший поїзд при умові доплати вартості плацкарти протягом 24 годин (повна вартість проїзду пасажирських поїздах складається з наступних складових: вартість квитка + вартість плацкарти + ПДВ + страховий збір + комісійний збір. Вартість плацкартице частина вартості проїзду, яка компенсує витрати перевізника на підготовку вагона в рейс та обслуговування на шляху прямування (вагонна складова)).

Зійти з поїзда на кілька днів

Пасажир має право один раз здійснити зупинку на будь-якій проміжній станції, розташованій на маршруті виданого проїзного документа.

У разі зупинки на проміжній станції Ви повинні не пізніше однієї години після прибуття поїзда пред'явити свій проїзний документ черговому по вокзалу, начальнику станції або начальнику вокзалу для поставлення відмітки «Зупинка з продовженням терміну дійсності квитка».

Продовжити поїздку Ви можете не пізніше 10 діб після відправлення поїзда, з яким прибули на станцію переривання поїздки. Нова поїздка за цим проїзним документом оформляється від станції, на якій пасажир здійснив зупинку, або станції, розташованої далі на маршруті прямування.

При відновленні поїздки потрібно буде сплатити лише вартість плацкарти квитка.

Якщо зупинка була здійснена через хворобу, то продовжити поїздку можна в термін не пізніше 10 діб після закінчення лікування, після пред'явлення медичної довідки з місця лікування чи лікарняного листа.

Окрім того, можна на кілька днів зійти з потяга. Але для цього мають бути вагомі причини – поганий стан здоров’я, якісь інші непередбачувані обставини тощо.

 

Безкоштовно повернутись, якщо Ви сіли не в той поїзд

Якщо Ви не надто уважні і помилково сіли у поїзд не того напрямку, що вказаний у білеті, то Ви маєте покинути потяг і безкоштовно повернутися. Вам необхідно звернутися до начальника поїзда (старшого стюарда), який складе акт, що дасть Вам право повернутись до станції відправлення поїзда без оплати проїзду.

Якщо після повернення на станцію відправлення виявиться, що Ви спізнились на потрібний поїзд, то при пред'явленні проїзного документа та акта загальної форми для поновлення дійсності квитка Ви можете поновити квиток, оплативши вартість нової плацкарти.

Продовжити поїздку далі станції, до якої купили квиток

Пасажир, який прямує до однієї з проміжних станцій, за бажання та за наявності вільних місць у цьому вагоні може продовжити поїздку далі станції, зазначеної в білеті. У цьому разі Ви маєте завчасно заявити про це провіднику вагона (начальнику поїзда), який оформить документи на подальший проїзд як за нову поїздку.

Припуститися помилки в квиткових даних

У разі розбіжності даних документа, що посвідчує особу пасажира, з даними, зазначеними в квитку, на одну букву в прізвищі і на одну цифру в номері людина допускається до проїзду.

Зайняти нижнє багажне відділення повністю та не ділитися своєю полицею

Переважне право для використання нижнього місця для ручної поклажі має пасажир, який проїжджає на нижній полиці, а верхнього місця - пасажир, який проїжджає на верхній, так що Ви не зобов'язані ні з ким ділитися своєю нижньою полицею та багажним місцем під нею.

Собаку-провідника провезти безкоштовно і без документів

Плата за перевезення собак-провідників не стягується, і перевізні документи на неї не оформляються. Пес повинен мати нашийник і намордник та постійно перебувати поруч зі своїм господарем.

Безкоштовно користуватися туалетом на вокзалі

Туалет на вокзалах для пасажирів безкоштовний. При пред'явленні квитка з вас не повинні стягувати плату за відвідування туалетів по шляху прямування поїзда. Так що не викидайте свій квиток, в тому числі і електронний.

Попросити у провідника шашки або доміно

Однією з найнезвичніших опцій у потязі є прохання надати настільні ігри. У провідника можна безкоштовно попросити склянку, ложку, вилку, набір ниток і голок, предмети догляду за одягом і взуттям, медикаменти, а також настільні ігри (шашки, шахи, доміно).

Щоправда, такою опцією практично ніхто не користується, тому невідомо, чи взагалі у вагонах зберігся ще такий інвентар.

Спілкуватися із охайним та ввічливим провідником

Крім того, не слід забувати про обов'язки провідників, які вони інколи ліняться виконувати.

Перше, що Ви маєте знати — провідник зобов'язаний виглядати охайно, бути одягненим по формі та ностити бейдж. поводитись він має коректно, тактовно, вирішувати, при необхідності з залученням начальника поїзда, будь-яку конфліктну ситуацію. Розмовляти з пасажирами спокійно, стримано. Заходити до купе пасажирів, постукавши і попросивши дозволу.

Перед посадкою у вагон, провідник має перевірити Ваші проїздні документи. Якщо Ви купили електронний квиток з QR кодом, не обмінюйте його на звичайний. Роздрукуйте, або показуйте його зі смартфону. Якщо провідник не зможе його зісканувати, це проблеми провідника, а не Ваші. Сканувати квиток має провідник, а не Ви. Якщо у нього нема сканера, то за ним має піти він, а не Ви.

Якщо Ви, відправляючись у подорож, взяли стільки валіз, що ледь з ними рухаєтесь, провідник має допомогти Вам потрапити до вагону, або вийти з нього.

Зарядити смартфон чи ноутбук

Ви можете безкоштовно користуватися розетками в вагонах поїзда для заряджання мобільних телефонів і інших ґаджетів в будь-який час, не залежно від того, стоїть потяг чи їде. Але при цьому провідник, звичайно ж, не повинен вартувати Ваш електронний пристрій.

Зберегти або розігріти продукти

Якщо їхати доведеться довго, а Ви везете торт або ліки, які слід зберігати при низькій температурі, то можна попросити провідника скористатися холодильником в його купе. Така послуга безкоштовна, але за умови, що в холодильнику є місце.

Також Ви можете просити провідника розігріти їжу в мікрохвильовці, якщо така є у його купе.

Не їхати поруч із п'яним сусідом

Ви маєте право попросити провідника зробити музику у вагоні тихіше, а також звернути його увагу на те, що, незважаючи на заборону куріння в поїздах далекого прямування, деякі несвідомі особистості все ж курять в тамбурі. Провідник по вашому проханню повинен вжити заходів і в тому випадку, якщо у його вагоні хтось перебрав з алкоголем – до речі, заборонених до вживання в поїзді – і своєю буйною поведінкою заважає іншим пасажирам.

Не боятись гепнутись із верхньої полиці

Знайте: Якщо у вас або вашої дитини куплений квиток на верхню полицю, то ви можете вимагати у провідника спеціальні ремені безпеки. Навіть якщо у нього їх немає, вони обов’язково є в інших вагонах – потрібно лише переконати його піти за ними.

Не мерзнути

Температурний режим має бути комфортним для поїздки. Якщо вам дуже спекотно, або холодно, викликайте начальника поїзда з правовими нормами перевезення пасажирів. В них ви зможете побачити дозволені температури перевезення пасажирів у різні сезони. Якщо умови перевезення не відповідають вказаним, начальник поїзда може Вам безкоштовно надати таке саме за класом місце в іншому вагоні, або так само безкоштовно підвищити клас.

Спати на чистій і сухій постелі і не збирати її

Найактуальніше питання для подорожуючих — чи мають пасажири збирати і здавати провіднику постіль. У нічних потягах «Укрзалізниці» провідники часто просять пасажирів самостійно застеляли постіль, а після поїздки збирати її та відносити у купе провідника. Інколи це звучить у формі прохання, а часом, як наказ чи претензія. Проте, збирати постіль повинен провідник. Це його обов’язок. Часто цей обов’язок провідники намагаються перекласти на пасажирів.

При чому, постільна білизна — це матрац, подушка, наволочка, ковдра, простирадло та рушник. Їх провідник зобов’язаний принести на ваше місце і зібрати за 30 хвилин до прибуття потяга на кінцеву станцію.

Відмовляючи провіднику у його незаконному проханні, вкажіть йому текст постанови №252 Кабінету Міністрів України від 19-го березня 1997 року. Її номер варто запам’ятати. Для ліпшого ефекту не погано було б знати, про що йдеться у 63-му її пункті: «…Доставка постільних речей на спальне місце пасажира і збирання її за 30 хвилин до прибуття пасажира до місця призначення є обов’язком провідника вагона».

Якщо ж номер постанови раптом у найвідповідальніший момент вилетить у Вас із голови, не розгубіться - у кожному вагоні біля купе провідника висить табличка з витягом із правил проїзду, де описані права та обов’язки пасажира і права та обов’язки провідника. Там, зазвичай дрібним шрифтом, написано те, що ви шукаєте.

Провідник вагона також має надавати допомогу в застиланні постільної білизни інвалідам, ветеранам, хворим, літнім людям та пасажирам із малими дітьми. Щоправда, до якого віку «Укрзалізниця» вважає дітей «малими», не вказано.

Іноді, Вам може дістатися волога або брудна постіль. Миритися з цим також не варто - вимагайте її заміни, навіть якщо усі комплекти будуть такими.

Подорожуючі діляться у соцмережах, що після третього брудного комплекту, зазвичай, приносять чистий зі спального вагону.

Постільна білизна має видаватися у герметичних пакетах. Якщо пакет надірваний, Ви маєте право його замінити на герметично запакований комплект.

Поскаржитися на неякісне обслуговування у поїздах, електричках або на вокзалах можна з допомогою сайту «Укрзалізниці».
В розділі «Контакти» вказаний телефон гарячої лінії з питань обслуговування на залізничному транспорті: 0-800-50-31-11 чи на е-mаil: service@uz.gov.ua, а також посилання на підрозділ «Якість і сервіс», через який можна відправити електронний лист із зауваженням та скаргою. У листі слід повідомити своє прізвище та ім'я, контактний телефон, електронну адресу. Пам'ятайте, що офіційні органи, як правило, не реагують на анонімні звернення. Бажано вказати дату події, номер поїзда, прізвище провідника чи начальника поїзда.
На сайті «Укрзалізниці» є й інша електронна адреса, за якою приймають скарги з питань правопорушень з боку залізничників: гаряча лінія Укрзалізниці Стоп-корупція: тел.0-800-50-3222 чи на е-mаil: anticor@uz.gov.ua.
На сайті poizdka.org, з якого теж можна поскаржитися на роботу залізниці, порушення прав пасажирів зручно «відсортовані» за розділами, у них відразу ж даються посилання на законодавство.
До речі, електронну скаргу іноді корисно відправити прямо в присутності хамовитого провідника.

Автор: Руслана Горгола Джерело фото: lviv.depo.ua
Теги:
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Інформація

Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Будь-ласка, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЬ.
Ознайомтесь із правилами коментування.
Читайте також:
  • Kiaparts
  • НОВИНИ ПАРТНЕРІВ:


Свіжий випуск (№ 11 від 14 березня 2024)

Для дому і сім'ї

Читати номер

Для дому і сім'ї - програма телепередач

Читати номер

Приватна газета

Читати номер
Попередні випуски
Вверх