І у що ми вступили?

8.02.2008, 20:00 Переглядів: 1 655
Президент підписав протокол про вступ до Світової організації торгівлі. Експерти очікують, що продукти харчування знизяться у ціні, однак пророкують важкі часи багатьом галузям української промисловості.

Нарешті, звершилося – п’ятого лютого Президент Віктор Ющенко відправився до Женеви, де підписав протокол про вступ України до СОТ. Парламент має ратифікувати цей протокол до 4 липня цього року. Повноправним членом СОТ країна стане через 30 днів після ратифікації документа. Але ж, що нам принесе це загадкове слово СОТ? Українці сподіваються на низькі ціни, однак експерти не поспішають радіти нововведенням…

Автомобілі

Іномарки не подешевшають, так вважає  Президент Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і ділерів  Станіслав Щербина.  Він зазначив, що хоча після вступу до СОТ ставки мита на імпортні автомобілі буде знижено з 25% до 10%,  “автовиробники уважно стежать за всіма ринками і країнами” і регулюють цінову політику, щоб не було різких “перекосів” цін на автомобілі в різних країнах.
Поміж тим,  директор компанії “Автоконсалтинг” Олег Омельницький каже, що зі вступом у СОТ машини китайського і корейського виробництва подешевшають, як мінімум, на 20%, у той час, як дорогі авто (в основному європейського виробництва) – максимум до 10%. Причому, очікуваного зниження ціни на б/у машини не буде: вартість авто обумовлена акцизом і податком з власника транспортного засобу.
 А от кількість «сірих» автоімпортерів на думку експертів, має зменшитись.

Банки

Банківський ринок може відчути на собі наплив західних компаній, адже після вступу до СОТ в Україні зможуть відкривати свої філії іноземні банки. Президент Асоціації українських банків  Олександр Сугоняко негативно оцінює наслідки вступу України до СОТ як для банківської сфери, так і для української економики в цілому. «Для чого було вступати до СОТ – не знаю. Український ринок зданий іноземцям» – сказав він. Однак експерти сподіваються, що «іноземці» принесуть із собою подешевшання банківських ставок для пересічних українців.

Продукти

Із сільгосппродукцією і продуктами харчування ситуація неоднозначна. Микола Верницький, директор консалтингової компанії “Украгро”, говорить, що точно подешевшає м’ясна продукція на 30-40%,  десь на 15% знизяться і ціни на молокопродукти, які імпортуватимуться з усього світу.  Що стосується цін на хліб і соняшникову олію, то тут, за прогнозами експертів, можливе зростання, оскільки умовою нашого вступу у СОТ є зниження (або навіть повна відміна) обмежень на експорт пшениці, насіння соняшнику і соняшникової олії. А нинішні квоти на експорт зерна, наприклад, допомагали в останній рік утримувати ціни на пшеницю на внутрішньому ринку мало не в два рази менші за світові.

Промисловість

Програють.  Негативні наслідки вступу України у ВТО чекають, перш за все, автомобілебудування, вугільну, радіоелектронну промисловість і сферу сільськогосподарського машинобудування, вважають експерти Українського центру економічних і політичних досліджень ім. Разумкова (УЦЕПД). Важкі часи наступлять для тваринництва, яке тільки-но почало «вставати на ноги» після розгрому минулого десятиліття, а зараз зіткнеться із конкуренцією дешевого латиноамериканського м’яса (у Бразилії немає холодних зим, а тому собівартість вирощування худоби, ясна річ, дешевше). Втім, аграріїв чекає ще одна прикрість — на вимоги ВТО Україна значно скоротить держпідтримку села, скасувавши пільги з ПДВ вже з 2009 року. А це автоматично “+20%” до вартості продукції наших селян. Непощастить тим галузям економіки, які зараз «сидять» на держдотаціях:  в рамках СОТ деякі дотації будуть заборонені.
Поки що виграють. У безумовному виграші тільки наша експортна промисловість. Перш за все, металургія і хімія. Але це надзвичайно енергоємні виробництва і при подальшому підвищенні на ціни газ і електроенергію вони запросто можуть опинитися на межі рентабельності, і навряд чи і далі виконуватимуть роль “локомотивів” зростання української економіки. І за рахунок чого вже через декілька років уряд наповнюватиме бюджет, щоб утримувати бюджетників і пенсіонерів, коли будуть приватизовані найбільші підприємства, а ВВП перестане рости, поки що абсолютно незрозуміло. Експерти УЦЕПД вважають, що у виграші від вступу до СОТ будуть галузі літакобудування, суднобудування, хімічної промисловості, сфера ріелторських послуг, а також освіта, морський транспорт і медичні послуги. Вступ країни до СОТ, на їх думку, призведе до позитивних змін в харчовій, легкій промисловості, сфері телекомунікацій, туристичних послуг, на фондових ринках, трубопровідному транспорті, сфері страхування, поштового зв’язку.

 

Коментар

Віктор Гінькут, заступник директора із зовнішньоекономічних зв‘язків Кременчуцького відділення Полтавської Торгово-промислової палати:

- Об‘єктивне оцінювання наслідків вступу до СОТ в Україні не здійснювалося, як наприклад, у Росії. Тож офіційної позиції наукових економічних установ – немає. Є тільки суб‘єктивні точки зору політичних діячів, економістів. Теоретично після вступу до СОТ В Україні збільшиться частка імпортних товарів, як продовольчих, так і непродовольчих. Бо головне правило для всіх членів СОТ – це рівний доступ на ринки країн-членів цієї організації. Загостриться конкуренція товарів українських і закордонних виробників. Якщо говорити про продовольчі товари, то на наш ринок «хлинуть» імпортні напівфабрикати, різноманітні молочні продукти, маргарини, масло, печиво, кондвироби – усе те, що ми масово бачили на ринку України в період становлення незалежності. Моя суб‘єктивна точка зору – може знизитися ціна на автомобілі, конкуренція на цьому ринку стане жорсткіше, це безумовно. І наше машинобудування може постраждати, оскільки воно орієнтоване на країни СНД, і конкурувати на світовому ринку із розвиненими країнами не готове. Щодо інших галузей, вважаю, є плюси для української хімічної, металургійної, легкої промисловості. Для інших галузей наслідки вступу до СОТ – під великим питанням. Однозначно програє аграрний сектор. Слід урахувати, що наше законодавство ще не адаптоване до вступу до СОТ, і тому деякий час будуть неузгодженості в роботі у нових умовах.



 
Автор: editor
Теги:
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Інформація

Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Будь-ласка, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЬ.
Ознайомтесь із правилами коментування.
  • Kiaparts
  • НОВИНИ ПАРТНЕРІВ:


Свіжий випуск (№ 11 від 14 березня 2024)

Для дому і сім'ї

Читати номер

Для дому і сім'ї - програма телепередач

Читати номер

Приватна газета

Читати номер
Попередні випуски
Вверх