Які загрози для кременчужан криються у новому Статуті територіальної громади

15.09.2016, 10:00 Переглядів: 4 797

Які загрози для кременчужан криються у новому Статуті територіальної громади

Журналісти проекту «Відкритий доступ» підготували відкритий лист до міського голови, адже запропонований варіант Статуту містить навіть антиконституціні "норми".

На сесію Кременчуцької міської ради, що відбудеться 27 вересня, винесений проект рішення про затвердження Статуту територіальної громади Кременчука у новій редакції.

 

На сайті міської ради розміщена пропозиція для громадян — подавати пропозиції на адресу сектору внутрішньої політики виконкому.

 

Власне, ми чекали, що мер оголосить громадські слухання, а не просто прийняти письмові пропозиції, адже Статут міста — це дуже важливий документ, який не слід приймати поспіхом. Та мер цих слухань не ініціював. Порівняльної таблиці до документу не надано.

 

“Це не наша демократія!” - сказав нещодавно мер про електронні петиції.

 



Тепер журналісти повертають йому цю фразу. Бо запропонований на затвердження Статут дає підстави і нам сказати про “не нашу демократію” - таку, що обмежує доступ громадян до участі в місцевому самоврядуванні. І порушує Конституцію.

 

Шановний міський голово! Шановні депутати!

Звертаємося до вас з приводу проекту рішення міської ради “Про затвердження Статуту територіальної громади міста Кременчука в новій редакції» із пропозиціями та сподіваємося, що вони будуть враховані. Просимо:

 

- зняти на доопрацювання Статут територіальної громади міста, провести громадські слухання з цього питання;

- привести у відповідність до чинного законодавства певні Положення Статуту, які суперечать Конституції України та Закону “Про доступ до публічної інформації”;

- врахувати пропозиції щодо участі громадськості в місцевому самоврядуванні, викладені нижче.

 

1. Зробити доступними для всіх кременчужан електронні петиції

Як ми бачимо із оприлюднених документів, стаття 23.1 Статуту, запропонованого на затвердження, передбачає, що для розгляду електронна петиція має набрати не менше ніж 1000 підписів (зараз це 250).

 



Пропозиція:

Викласти пункт 23.1 Статуту (абзац 2)у такій редакції:

 

- “Електронна петиція, адресована Кременчуцькій міській раді, розглядається у порядку, встановленому рішенням міської ради за умови збору на її підтримку не менше як 250 підписів громадян не більше ніж за 3 місяці з дня оприлюднення петиції.”

 

Обгрунтування:

Закон “Про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" щодо електронного звернення та електронної петиції”, дійсно, дає можливість регулювати Статутом територіальної громади кількість осіб, що підписує петицію. Проте у “Прикінцевих положеннях” Закону наведена градація:

1) до 1 тисячі жителів - не менше ніж 50 підписів;

2) від 1 тисячі до 5 тисяч жителів - не менше ніж 75 підписів;

3) від 5 тисяч до 50 тисяч жителів - не менше ніж 100 підписів;

4) від 100 тисяч до 500 тисяч жителів - не менше ніж 250 підписів;

5) від 500 тисяч до 1 мільйона жителів - не менше ніж 500 підписів;

6) понад 1 мільйон жителів - не менше ніж 1000 підписів.

 

Кременчуку далеко до міста-мільйонника. А тому недоречно встановлювати “верхню планку” кількості підписантів, особливо з огляду на недоліки сервісу електронних петицій на сайті Кременчуцької міської ради.

 

У рекомендаціях Європейського Союзу з приводу електронних петицій критеріями ефективності інструмента виступають індикатори участі та зворотного зв'язку, рівності і включеності, інформованості та підзвітності, дебатів і впливу, а також прозорості і справедливості.

 


На даний час у кременчужан і так суттєво обмежені можливості скласти та підписати петицію. Після введення системи банк-ID кількість підписантів петицій зменшилася в десятки разів, і жодна електронна петиція не набирає необхідної кількості голосів. Ст. 21 Конституції України гарантує рівні права громадянам. Разом із тим, міська влада, всупереч Конституції, позбавила громадян рівних прав на підписання петицій, обмеживши коло підписантів власниками банківських карток.
 
За умов недосконалого сервісу петицій збільшення необхідної кількості підписів під ними нанесе удар по демократії, знівелює роль громади в місцевому самоврядуванні та зашкодить авторитету міської ради.

 

Крім цього, наполягаємо:

 

- На забезпеченні рівних прав кременчужан, гарантованих Конституцією України. А саме: зробити процедуру подання електронних петицій та їх підписання доступною для громадян, які не мають банківських карток. Така практика є на сервісі петицій КМУ — спрацьовують інші ідентифікатори особи. Пропонуємо фахівцям міської ради звернутися до служби технічної підтримки КМУ та запозичити прогресивний досвід роботи.

 

 

2. Усунути порушення прав людини на інформацію із проекту Статуту

 

А саме: виключити зі Статуту пункт 42.2, цитуємо: “Рішення щодо недоцільності оприлюднення відповідної інформації може прийматися також відповідно до окремих рішень представницьких органів місцевого самоврядування.”

 

Обгрунтування:

Даний пункт проекту Статуту звужує дію норм Закону, який є вищим в ієрархії нормативно-правових актів, і фактично призводить до порушення прав людини, які гарантовано ст.34 Конституції України. Такий висновок зробив експерт - медіа-юрист Олександр Бурмагін, який має практику захисту прав людини в Європейському суді. Ось його аналіз:

 

У статті 34 Конституції чітко передбачено:

 

“Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.

Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.”

 


Таким чином, будь-які рамки для свободи інформації можуть бути встановлені лише законом, а не підзаконним нормативно-правовим актом.
Ст. 59 Закону “Про місцеве самоврядування” передбачає обов'язковість оприлюднення актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Більше того, жоден Акт органу місцевого самоврядування НЕ НАБЕРЕ чинності без опублікування. Про це зазначено у ч.5 ст.59 Закону.

 

3. Доступні механізми громадських слухань

 

У запропонованому проекті Статуту передбачено, що ініціатива про проведення громадських слухань може йти як від мера, так і від представників громади. Однак проект Статуту передбачає, що заяву про проведення громадських слухань мусять підписати не менше, ніж 5000 (!) членів територіальної громади. Вважаємо, що такий завеликий бар'єр унеможливлює участь громади в місцевому самоврядуванні та становить пряму загрозу демократії.

 

Пропозиція

- викласти абзац 2 п. 19.9 в такій редакції:

 

“Заява подається на ім’я міського голови і має бути підписана не менше ніж 500 членів територіальної громади міста, які мають право голосу на місцевих виборах, для проведення загальноміських громадських слухань та не обмежується кількістю осіб, якщо слухання стосуються інтересів окремих вулиць, провулків”.

 

Обгрунтування:

Статут територіальної громади міста Суми, яке вважається прикладом моделі місцевого самоврядування, містить такий пункт:

“Громадські слухання з ініціативи міської громади можуть проводитися за умови колективного звернення з відповідною вимогою, яке підписали не менш як 500 сумчан.”

 

Варто зауважити, що Суми — місто обласного підпорядкування, і кількість населення в Сумах є більшою, ніж у Кременчуці.

 

Крім того, пункт про “5000 членів територіальної громади” нівелює саму ідею громадських слухань з питань, що стосуються окремої вулиці, провулку, оскільки на вулиці (чи в провулку) не може мешкати 5000 жителів. Але ж проводилися громадські слухання з питання перейменування вулиць !

 

4. Доступні механізми місцевих ініціатив

 

Для подання місцевої ініціативи проект Статуту передбачає 500 членів ініціативної групи, що теж унеможливлює локальні ініціативи громад вулиць, провулків.

 

Пропозиція:

 

- викласти п.21.2 в наступній редакції: “Суб’єктом права місцевої ініціативи є ініціативна група членів територіальної громади, що утворюється на загальних зборах громадян” (виключити “чисельністю не менш як 500 осіб”)

 

- виключити пункт “Якщо здійснення предмету ініціативи потребує додаткового бюджетного фінансування, до документу повинен додаватися кошторис витрат”.

 

Обгрунтування:

 

Вже згаданий Статут міста Суми не містить обмежень стосовно кількості осіб для ініціативної групи, ні про кошторис витрат, який можуть скласти посадовці управлінь та відділів виконкому.

 

За таких умов, як прописано в проекті Статуту, всі місцеві локальні ініціативи (проведення каналізації на вулиці в приватному секторі, встановлення урн на зупинках тощо) будуть загублені владою на самому їх початку.

 

Просимо врахувати пропозиції та сподіваємося на те, що участь громадян у місцевому самоврядуванні у Кременчуці стане РЕАЛЬНОЮ, а не декларативною

 

Звернення в електронному вигляді надіслане на електронну адресу сектору внутрішньої політики. Ви теж можете подати пропозиції (вимоги — як до звернення громадян: вказувати, ПІБ, адресу, телефон). Не стійте осторонь демократичних перетворень! Поспішайте! Часу, який відвів мер на обговорення Статуту (до 17.09), майже не залишилося!

 

Куди писати:

Електронна адреса:

sektor-vp@kremen.gov.ua

Телефон для довідок: 74-38-47, детальна інформація тут.

Теги:
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Інформація

Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Будь-ласка, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЬ.
Ознайомтесь із правилами коментування.

ВІДКРИТИЙ ДОСТУП:

Закон «Про доступ до публічної інформації» зобов'язує владу публікувати фінансову звітність, інформацію про закупівлі, про вільні земельні ділянки, оренді комунальних приміщень, про прийняті рішення, проекти. Це дає можливість кременчужанам контролювати владу, використання нею бюджетних коштів – наших з вами грошей, сплачених у вигляді податків.

Всупереч закону, частина інформації залишається закритою або публікується на сайті Кременчуцької міської ради з порушенням термінів. Ми хочемо домогтися, щоб влада неухильно дотримувалася закону. І будемо розповідати про те, що від нас намагаються заховати.

Кампанію «Відкритий доступ» у 2016-2017 роках журналісти реалізовували за підтримки МЗС Чехії у рамках програми Transition, неурядової організації NESEHNUTI і ГО «Європейський клуб».

Координатор проекту в «Кременчуцькому Телеграфі»:
Тетяна Донченко, 066-299-09-53
e-mail: t.donchenko88@gmail.com

Читайте також:



Свіжий випуск (№ 11 від 14 березня 2024)

Для дому і сім'ї

Читати номер

Для дому і сім'ї - програма телепередач

Читати номер

Приватна газета

Читати номер
Попередні випуски
Вверх