Електропристрасті по-кременчуцьки. Чому у мешканців Крюкова погоріли комп’ютери та холодильники

2.02.2007, 13:02 Просмотров: 2 295
У мешканців провулку Одеський, Єсеніна та проїзду Одеський, що у Крюкові, 19 січня погоріли комп’ютери, холодильники, телевізори, музичні центри. Люди кажуть, що електричні прилади вийшли з ладу через перевищення напруги у мережі і хочуть, щоб ВАТ «Полтаваобленерго» відшкодувало завдану шкоду. Проте представники електропостачальної організації не вбачають у даному інциденті своєї вини. У всьому винний шторм, попередження про який передавалося по радіо та телебаченню, стверджують вони.
Віктор Рєзников показує місце аварії

Мешканці звинувачують «Полтаваобленерго»
Уже із 7 години ранку 19 січня на адресу Кременчуцької філії ВАТ «Полтаваобленерго» почали надходити повідомлення від споживачів з району провулка Одеського про зміни напруги у електромережі.
– У п’ятницю зранку напруга вже була підвищена, – розповідає Андрій Рябозей, мешканець пр.Одеський. – Лампочки світили яскравіше, ніж звичайно. Вдень, коли ми були на роботі, погоріло дуже багато електроприладів. У нас, наприклад, пральна машина. А в декого ще й телевізори, комп’ютери, холодильники.
Мешканці впевнені, що в аварії винен несправний кабель, про який, запевняють вони, неодноразово повідомляли до «обленерго».
– Я особисто кілька разів до начальника звертався, – говорить Віктор Рєзников. – Відповідь була одна: немає коштів, немає нового кабелю. А він проходить під землею. Це зараз, після того, як така кількість мешканців поскаржилася на те, що погоріли електроприлади, тут встановили повітряний дріт. Кілька років тому у мене вже згоріли холодильник та телевізор «Електрон».
Усього без електроприладів залишилося біля 20 сімей.
– Коли це трапилося, мене не було вдома. Зовсім новий телевізор був у режимі очікування. Згорів. Маю гарантію, проте, звернувшись до виробника по допомогу, отримала відмову, адже несправність виникла з вини споживача, – каже Алла Чаплянська.
Про конкретний розмір збитків, котрих зазнали мешканці Крюкова, дізнатися так і не вдалося. Проте постраждалі, зустрівшись з «Телеграфом», перерахували згорілу техніку. Склавши все докупи ми вийшли на: 5 телевізорів, 2 холодильники, 2 мікрохвильові печі, 3 комп’ютери, 2 музичних центри та одну акустичну систему, 2 відеомагнітофони, 3 радіотелефони, 2 блоки живлення, пральну машину та супутникову антену. Погодьтесь, сума немаленька. У більшої частини цих електроприладів навіть гарантійний строк не закінчився.
Яким саме був вітер 19 січня також невідомо. У Кременчуці немає спеціальної організації, котра займається таким вимірюванням. У метеовідділі Кременчуцького льотного коледжу повідомили, що офіційних спостережень не вели, але до 15 години 19 січня штормового вітру не було.

Майже 20 сімей залишилися без телевізорів, холодильників, відеомагнітофонів…

«Полтаваобленерго» звинувачує сильний вітер
– Ми отримали штормове попередження. Там вказувалося, що пориви вітру будуть досягати 25 м/с і вище, каже Євген Богодист, заступник начальника з питань електричних мереж ВАТ «Полтаваобленерго». – У Крюкові повітряні лінії електропередач повинні витримувати до 25 м/с. Під час шторму вітер може перевищувати вказану норму. На тих підстанціях, котрі безпосередньо стоять біля населення (неподалік від будинків, що постраждали знаходиться трансформаторна підстанція №540), напруга може контролюватися лише нашим персоналом під час виїзду. 19 січня на Лівобережжі Кременчука значного погіршення погоди не спостерігалося. А от у Крюкові, особливо у районі залізниці, були пориви вітру. На жаль, у місті обліку поривів вітру ніхто не веде. Проте припускали, що вони перевищували критичну межу, у результаті чого відбувся обрив дроту. І як наслідок – коротке замикання. «Фазний» провід зачепив «нульовий». А на побутові прилади потрапила напруга не «фазна», котра повинна бути 220 В, а «лінійна» – 380 В. Після цього сильного вітру виїхала бригада, два чи три дні попрацювала, зробила ревізію мереж повітряних ліній. Привела усе до ладу. Ми, як змогли, вибачилися перед людьми за ті незручності, що виникли після сильного вітру.
– А ви не повинні регулювати подачу електроенергії після штормового попередження?
– Та нічого ми не повинні. У наші обов’язки входить підготовка належним чином техніки для виїздів на місця аварій, проведення інструктажів, звернення до людей (нагадуємо їм правила поведінки). У разі обриву дрота, його падіння на землю, людина не повинна підходити близько до місця події. Наше найперше завдання – сприяти безпеці населення. А далі – забезпечити населення надійним енергопостачанням. Проте уникнути повністю ушкодження мережі під час сильного вітру практично неможливо. Наша організація має оперативно-виїзну бригаду з однією машиною на все місто. А об’єктів немало – починаючи з Молодіжного і закінчуючи Крюковом. Це близько 350 підстанцій. І де трапиться аварія, ніхто передбачити не може. Ми, звичайно, залучаємо людей додатково, проте за 2-3 хвилини зреагувати на сигнал про аварію ніяк не можна.
– Які стандарти подання напруги споживачам?
– 220 В для однофазних споживачів і 380 В для трьохфазних.
– Коливання подачі напруги населенню допускається?
– Плюс-мінус 10 відсотків.
 – Постраждалі кажуть, що це все через несправний кабель. Раніше дуже часто вибивало світло.
– Коли світло вимикається – це добре. Кожна посадка обладнана захисними засобами. Там  стоять запобіжники. Але не всі споживачі користуються електроприладами у розумних межах. Дехто обігріває теплиці, займається обігрівом приватних будинків. І коли лінія розрахована на 100 ампер, а реальне навантаження на 150, відбувається постійне вимикання. Лінія перевантажується і вимикається. А для її полагодження потрібно мінімум годину-дві. Ще одна причина виходу із ладу електромереж – крадіжки дротів.
– Чи проводилася експертиза?
– По всій Україні було штормове попередження. Експертів ми ніяких не залучали. Засідала постійно діюча комісія про розслідування та облік технологічних порушень, розібралася і прийшла до висновку, що причиною ушкодження повітряної лінії, обриву дроту, все-таки були вкрай несприятливі погодні умови. Документ є.
– Це комісія від вашого підприємства?
– Звичайно, ми нікого зі сторонніх не залучали. Узгоджували з  «еменесниками» щодо несприятливих погодних умов.
– Що робити людям у такій ситуації? Адже відшкодовувати збитки, наскільки ми зрозуміли, ви не збираєтесь?
– Ремонтувати прилади за власні кошти. Штормове попередження було отримане. Порадити населенню можемо лише страхувати майно. Якщо майно застраховане, звертатися потрібно до страхової компанії. Як я розумію, саме вона займається розслідуванням причин пошкодження майна. Щодо даної ситуації, то, мабуть, потрібно звертатися за місцем проживання, чи до ГЖЕДу, управління захисту прав споживачів, які повинні створити незалежну комісію. Звісно, і ми там візьмемо участь.

Правила користування електроенергією звільняють ВАТ «Полтаваобленерго»  від відповідальності за шкоду, заподіяну споживачеві або його майну внаслідок дії обставин непереборної сили, тобто обставин, які неможливо передбачити та попередити. Але чи були ці обставини у даному випадку має вирішувати незалежна комісія. Для цього необхідно буде звернутися не в одну інстанцію та зібрати чималу купу паперів. Читайте розділ «Як діяти у випадку перенапруги».

Фахівці радять
Були чи ні несприятливі погодні умови, які призвели до аварії, можуть сказати лише фахівці. Але ніхто не застрахований від подібної ситуації у майбутньому. Тож, що треба робити, щоб зберегти гроші і здоров’я, коли на вулиці розгулявся буран.

Юрій Пастух, начальник управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення:
– Коли по радіо чи телебаченню передають штормове попередження, це означає, що можливе погіршення погодних умов. Після такої звістки посилюється режим роботи, вводиться чергування у комунальних, аварійно-рятувальних службах, у структурах МНС для забезпечення нормальної життєдіяльності міста. Під час шторму треба уникати мостів, трубопроводів, подалі знаходитися від ліній електропередач, різних об’єктів підвищеного ризику, від хімічних і нафтопереробних заводів. Коли вітер стих, не треба одразу ж виходити на вулицю, шквал може повторитися знову. 
Валерій Ковтун, начальник дільниці розподілу мереж: 
– Почувши штормове попередження, люди повинні повністю вимикати всі електричні прилади, не залишати їх у режимі очікування.
– Чи не означає це, що протягом двох чи більше днів мешканці повинні взагалі не вмикати телевізор, холодильник, музикальний центр тощо?
– Ні. Якщо і вмикати, то бути присутнім. Як правило, прилади горять через перенапругу, коли перебувають у режимі очікування. У приватному секторі увесь розподіл мереж проходить по повітряній лінії. Великою проблемою є дерева, котрі зачіпають електричні дроти. Не встигаємо розчищати. Це приводить до можливого обриву дротів.

Варто знати:
Шторм, буря, довготривалий, дуже сильний вітер силою 9 балів за шкалою Бофорта та швидкістю більш ніж 20 м/с, спостерігається зазвичай під час проходження циклону.

Як діяти у випадку перенапруги в мережі електроживлення:
1. Поцікавтеся у продавця перед покупкою електроприладу, чи пристосований він для роботи в наших електричних мережах.
2. Якщо ризик наслідків від перенапруги великий, придбайте спеціальні  зовнішні фільтри-подовжувачі. Вони ставляться на один або кілька приладів і забезпечують їхній захист.
3. Якщо фільтри не врятували, а вбудовані пристрої не спрацювали, зафіксуйте факт. Покличте сусідів, поцікавтеся, можливо, ще в когось згоріли електроприлади. Сусіди можуть підтвердити факт у суді, як свідки. Вони повинні відзначити для себе, а потім і для суду, як вони довідалися, що напруга не 220, а 380 В. Це може бути гул холодильника, яскраве світіння лампочок або їхні гучні хлопки, завивання пилососа, якщо ви у цей час прибирали у будинку.
4. Визначте супротивника, тобто організацію, винну у перенапрузі. Якщо відгорів нульовий дріт у щитовій будинку, винне житлове експлуатаційне управління: будинок у них на балансі, вони зобов’язані утримувати його в належному стані. Якщо копали траншею й зачепили кабель, винна організація, що проводила роботи. Якщо дерево впало на дріт, відповідати повинна та організація, за якою закріплена дана ділянка дороги (вона повинна вчасно обрізати дерева). Якщо у дворі будинку велися зварювальні роботи за рахунок фази, яка живить вашу квартиру, винна організація, що дозволила підключення.
5. Зберіть експертні висновки, підтверджуючі, що електроприлад вийшов з ладу від перенапруги в мережі, а не від старості. Це роблять експертні організації. Ваше завдання проконтролювати, щоб у висновку була фраза типу: «вибухнув електролітичний конденсатор такий-то, оплавився резистор такий-то, обвуглився трансформатор такий-то» тощо. Це свідчитиме про попадання підвищеної напруги до первинного ланцюга електроживлення... або щось на це схоже.
6. Ремонтуйте прилади, платіть свої гроші за ремонт, якщо відповідач не погоджується. Не забудьте отримати від експерта, ремонтника документи, що підтверджують факт оплати. Це для суду, як обґрунтування суми матеріального збитку.
7. Якщо всі процедури виконані правильно, пишіть претензії всім причетним до аварії. Винного знайде суд.



 
0
Теги:
Комментировать статью могут только зарегистрированные пользователи.
Пожалуйста, ВОЙДИТЕ или ЗАРЕГИСТРИРУЙТЕСЬ.
Ознакомьтесь с правилами комментирования.


Вверх