Багатий вибір – це шлях до стресу

16.03.2006, 18:03 Просмотров: 1 352
Сучасні супермаркети пропонують споживачам безмежний асортимент товарів – все, чого душа забажає. Але вчені б’ють на сполох. Вони стверджують, що необхідність вибирати з-поміж багатьох варіантів викликає у людей серйозний стрес. Покупцям, які нездатні зробити вибір, вчені вже поставили діагноз – „продуктова клаустрофобія”.

15 березня значиться у календарі, як Всесвітній день прав споживачів. І на що сьогодні не можуть поскаржитись наші споживачі, так це на відсутність вибору. Вважається, що чим більший вибір має людина, тим більша її свобода. Але тут є велике АЛЕ...
Взяти хоча б супермаркети і магазини з їх нескінченними рядами поличок і безліччю яскравих упаковок... Необхідність щодня вибирати із сотні сортів ковбаси, 40 найменувань зубної пасти і ще кількох десятків різноманітних приправ і соусів для салатів, паралізує. До такого висновку прийшли британські вчені. В ході дослідження, вони з’ясувалося, що люди, які роблять покупки в супермаркетах, відчувають стрес саме через великий вибір.
Виявляється, більшість покупців страждають на так звану „продуктову клаустофобію”. Такий „діагноз” означає, що вони просто не здатні вибрати. Реклама, різноманітні акції в магазинах і детальні лекції консультантів тільки загострюють ситуацію. Покупець бере будь-що, аби не з пустими руками, і прямує до каси, передчуваючи полегшення від того, що скоро все це скінчиться. Коли вдома з’ясовується, що обраний варіант – не ідеальний або придбаний продукт взагалі непотрібний, і гроші витрачені марно, наступає депресія. Ми просто не пристосовані до подібних навантажень, кажуть психологи. Вони пояснюють це тим, що сучасні люди за один день приймають більше рішень, ніж печерна людина за все своє життя. 

Визначайтеся з вибором вдома
Необхідність робити вибір буквально на кожному кроці зводить людину з розуму. У супермаркетах про це добре знають і вміло нами маніпулюють. Щоб не потрапити у розумно розставлені пастки і прийти додому задоволеним покупками і головне, без стресу, психолог Христина Петриченко рекомендує визначитися з вибором ще вдома.
– Христино Юріївно, яким чином виходить так, що разом із покупкою ми „приносимо” із магазину стрес?
– Все дуже просто. Стрес виникає тоді, коли людина потрапляє у важке становище. На нас позначається все – і перевантаженість повсякденними клопотами, і нездужання, і як, не дивно, вибір, який ми маємо робити кожного дня.
Взагалі, стрес включає в себе три етапи. По-перше, з’являється реакція тривоги. Людина відчуває занепокоєння, душевний неспокій,  але не може пояснити його причину. Це дуже неприємний стан. Далі настає стан опору, коли людина бореться з власною тривогою. На це вона витрачає свої сили і енергію і тим самим себе вичерпує. В результаті настає період виснаження – людина втомлюється боротися зі своїм почуттям тривоги, і тоді настає депресія.
На прикладі вибору це виглядає так: ми приходимо в магазин, розгублюємося від нескінченної кількості варіантів, виходимо з себе, беремо будь-що, аби лише звільнитися від букету негативних емоцій, а вдома наступає розчарування, стрес дається взнаки, і розвивається депресія.

Сучасні люди за один день приймають більше рішень, ніж печерна людина за все своє життя

Не треба доводити себе до стресу. Його перший сигнал – це тривога. Як тільки ви почали її відчувати, розберіться, у чому причина. Коли ви її знайдете і заспокоїтесь, тривога зникне.
– Чому ми не здатні зробити вибір?
– У процесі вибору якраз немає нічого складного. Просто нас, як покупців, у магазинах і супермаркетах ставлять у такі умови, що всередині кожного вирують негативні емоції. Наприклад, існує таке поняття, як синдром натовпу. Зазвичай у великих магазинах і супермаркетах збирається купа людей. Створюється натовп. В результаті порушується інтимна зона людини (30-40 сантиментрів навколо кожного з нас). Нам це неприємно, виникає тривога. Великий натовп, як не дивно, зароджує в нас почуття самотності і невиразності, сприяє замиканню в собі, підштовхує до агресивних дій. Черга – яскравий тому приклад.Там навіть бійки виникають.
А ще натовп веде людину за собою. Вона думає, що якщо всі туди йдуть, це значить, там є щось краще. Є таке слово „модно”. Ми прямуємо за натовпом, щоб бути модним і не відставати від загалу – я буду, як усі, і не важливо, що мені зовсім не потрібно те, за чим ідуть усі. Людина заплутується, натовп тисне, у неї єдине бажання – вибратися з нього. Тому в такій ситуації їй легше взяти будь-який товар і попрямувати до каси.
– Тож ми жертви?..
– Нам скрізь усе нав’язують. Реклама диктує певний стиль життя, акції зі скидками штовхають до покупки дешевих товарів низької якості. Продукти продаються тільки в привабливих упаковках, а те, що вміст не відповідає зовнішній принаді, ми з’ясовуємо лише вдома.  Головне, вміло такі продукти розташувати. Зверніть увагу на полиці супермаркетів. Дорогі продукти завжди знаходяться на рівні очей, більш дешеві розміщують над головою і нижче пояса. Ті продукти, що потрібно швидше продати, виставляють ближче до краю полички, а стенди з ними розташовують ближче до входу.
Аналізуйте все. Тільки особистість, яка є індивідуальністю і почуває себе комфортно і в натовпі, і на поза ним, вибере те, що їй потрібно. Вона не купиться на таке нав’язування, бо буде розцінювати це як посягання на свою особистість.
– Як взяти себе в руки і не розгубитися, стоячи в черговий раз перед полицями з товаром?
– Визначайтеся з вибором ще вдома. Задайте собі запитання: „Що мені сьогодні потрібно? Чого мені найбільше хочеться?”. Визначаючись з покупкою, постійно звужуйте коло вибору. Наприклад, ви хочете купити вина. Спочатку визначтеся, якого вина ви бажаєте – червоного чи білого, сухого чи солодкого, пригадайте назву улюбленої марки, і так далі.
Складіть список того, що збираєтесь сьогодні купити. Розрахуйте за ним гроші і візьміть з собою рівно стільки, скільки вам потрібно. Це допоможе уникнути зайвих непотрібних витрат. Можна ще взяти 10-15 гривень на приємні дрібниці, щоб отримати задоволення від процесу покупок. Щоб і себе порадувати, і позбутися зайвого стресу . Прийшовши до магазину, не хапайте з полиць зайвого, думайте, прогнозуйте, наскільки це вам зараз необхідно. Беріть тільки те, що виправдано на сто відсотків. І обов’язково читайте склад продукту, не ведіться на гарну баночку чи обгортку.
Утримайте себе декілька разів, привчіть себе до порядку. І ви відчуєте справжнє задоволення собою. Відпрацьовуйте „позитивну звичку” і отримуйте від неї задоволення. Це відчуття відкладається на підсвідомому рівні. Коли одного разу вам вдалося опанувати себе, то ви зможете це зробити ще раз!



 
0
Автор: editor
Теги:
Комментировать статью могут только зарегистрированные пользователи.
Пожалуйста, ВОЙДИТЕ или ЗАРЕГИСТРИРУЙТЕСЬ.
Ознакомьтесь с правилами комментирования.

Информация

Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.


Вверх