Повернути товар стало важче, а рекламні обіцянки прирівняли до гарантій

9.02.2006, 20:02 Просмотров: 2 712
Зміни до Закону України „Про захист прав споживачів”, який вже більше місяця є чинним, зробили його, на думку юристів, більш складним і заплутаним, ніж він був раніше. Тим часом, саме цей Закон є основою всіх наших прав і можливістю захистити себе..
Мал. Дмитра БАБЦЯ

„Да прибудет с тобой сила!”
Головним недоліком нової редакції Закону стали заплутані формулювання. Ось, візьмімо, хоча б пункт про відшкодування споживачу шкоди від дефектної продукції. Йдеться про те, що споживач мусить доводити саму шкоду, дефект, зв’язок між ними. При цьому виробник може доводити своє. Читаємо пункт перший:
„Виробник (виконавець, продавець) звільняється від відповідальності, якщо доведе, що шкода заподіяна з вини самого споживача внаслідок порушення ним встановлених правил використання, збереження, транспортування продукції або (ДАЛІ ЧИТАЄМО УВАЖНО!) дії нездоланної сили”. Хтозна, що воно за така темна сила? Як розуміти „дію нездоланної сили” у Законі не пояснюється... Наприклад, якщо під час прогулянки у нових штанцях у товариша станеться приступ діареї і він не встигне добігти до туалету – це нездоланна сила чи ні?
Подібними формулюваннями новий Закон нашпигований по саму зав’язку. Ясно, що це ускладнює наше з вами життя, бо розібратися без юриста у тих термінологічних хащах неможливо. А юрист, як відомо, „влітає” в копієчку.

Невловимі дефекти
Обміняти товар стало складніше, через те, що відредагована ст.8 практично відміняє можливість такого обміну. Наприклад, купуємо телевізор. А він несправний. Раніше можна було зменшити ціну товару, отримати безплатний гарантійний талон, повернути кошти за товар чи поміняти його. Відтепер здати чи поміняти неякісний товар неможливо.
Хіба що вдасться довести, що телевізор несправний з вини виробника і ремонту не підлягає. А потім віддати на експертизу, що має довести, що ніякий ремонт цей телевізор уже не врятує.

Ціна - одна
Подвійні ціни, вказані на ярликах під час розпродажів, не дозволяються новою редакцією закону. На чобітках, приміром, можна часто побачити спокусливу цифру – на сотню гривень меншу від перекресленої. Тепер же після зменшення ціни буде вказуватися лише нова цифра з підписом керівника та печаткою магазину. Те ж саме і з термінами придатності, вказаними на етикетці: їх заборонено змінювати. Ця норма прописана в законодавстві вперше.

Кінець «пірамідам»?
Якось мобільні оператори закликали „привести друга” і отримати за це 20 грн. на свій рахунок. Новий закон забороняє продавцям обіцяти покупцям винагороду чи знижку за залучення інших покупців. Для галузі мережевого маркетингу це питання насущне. Адже вони і влаштовані саме так, що знижку чи подарунок отримуєш тоді, коли залучаєш когось до цього бізнесу. Інша справа, що проконтролювати численні косметичні фірмочки, що збувають продукцію „з рук в руки” вельми складно.

Чим відрізняється недолік від істотного недоліку?

Коментар фахівця

На запитання „Телеграфа” щодо нової редакції Закону України 'Про захист прав споживачів' відповів Олександр Пушко, заступник начальника Полтавського обласного управління у справах захисту справ споживачів.
– Які найголовніші зміни сталися у відношеннях споживач-продавець із введенням у дію нового закону?
– Насамперед, змінилися права споживача щодо придбання товару неналежної якості. Якщо у старій редакції ці права передбачалися статтею 14, то в новій – статтею 8. Отож, при письмових зверненнях слід покладатися на цю статтю. Відповідно до нових правил, у випадку виявлення недоліків споживач може вимагати:
– пропорційного зменшення ціни;
– безоплатного усунення недоліків товару;
– відшкодування витрат на усунення цих недоліків.
Якщо протягом гарантійного терміну були виявлені істотні недоліки або фальсифікація товару, споживач має право за своїм вибором вимагати:
– розірвання угоди і повернення сплачених коштів;
– заміни товару на такий самий або аналогічний товар.
Раніше ж споживач міг вимагати це при виявленні будь-яких недоліків, а не лише істотних.
– Чим відрізняється недолік від істотного недоліку?
– Під недоліком у даному законі розуміється будь-яка невідповідність продукції нормам, вимогам, умовам договорів. А істотний недолік – це такий, який робить взагалі неможливим використання товару і який виник з вини виробника, продавця чи виконавця. Істотним недолік вважатиметься тоді, коли:
– він взагалі не може бути усунутий;
– його усунення вимагає більше 14 календарних днів;
– він робить товар істотно іншим, ніж передбачено.
–  А якщо недолік можна усунути менше, ніж за 14 днів?
– Споживач не зможе вимагати повернення грошей або заміни товару у випадку виявлення недоліку товару, який можна усунути протягом 14 днів.
Термін, протягом якого можна висунути вимоги щодо продукції без гарантії, буде складати 2 роки (раніше – 6 місяців), а щодо об'єкта будівництва - 10 років (раніше - 3 роки). Це – приємна новина для споживача. Єдине, що треба не забувати – отримувати чек (товарний чи касовий) про покупку.
Крім іншого, гарантійні обов'язки містять у собі всі зобов'язання, передбачені рекламою.
Якщо реклама обіцяє, що пральний порошок виводить будь-які плями без замочування, то маєте право пред’явити претензію, якщо такого ефекту не дочекаєтесь. Знову ж таки – головне зберегти рекламний проспект, де фірма письмово про це заявляє!
– Які нововведення регламентує закон?
– У новій редакції передбачені права споживача у випадку придбання ним продукції в кредит, у випадку укладення договору поза торговими чи офісними приміщеннями (наприклад, косметика, книги, що розповсюджуються мережевим маркетингом), а також у випадку укладення договору на відстані (наприклад, лотерея). Раніше цих статей у законі не було. Закон доповнився і новою статтею, що визначає порядок визнання недійсними умов договору, що обмежують права споживача.



 
0
Автор: editor
Теги:
Комментировать статью могут только зарегистрированные пользователи.
Пожалуйста, ВОЙДИТЕ или ЗАРЕГИСТРИРУЙТЕСЬ.
Ознакомьтесь с правилами комментирования.

Информация

Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.


Вверх