Як правильно скаржитися

16.10.2010, 11:12 Переглядів: 16 520
Що робити, аби розв’язати проблему, а не отримати відписку.

Напередодні виборів кандидати всіх мастей та рангів, у тому числі й чинні депутати, пішли по дворах. Вони щупають батареї, лають погані дороги, діряві покрівлі, строчать пачками депутатські запити. Та вибори минуть, а проблеми (особливо комунальні) залишаться, хто б не став депутатом чи мером. Примусити їх вирішувати – цілком реально. Але треба вміти правильно скаржитися…

Ніхто не вирішить ваші проблеми без вас

На жаль, багато хто з людей і досі сподівається, що хтось вирішить за них їхні проблеми.  І це – типова помилка. Часто у редакції «Телеграфа» лунають телефонні дзвінки:

– Терміново пришліть журналіста! Комунальники нічого не роблять! Сфотографуйте це неподобство! (Купу сміття, затоплений підвал, занедбане подвір’я і так далі).

– А ви зверталися з цією проблемою до відповідних служб?

На це запитання в кращому випадку звучить, що люди кудись телефонували, але їх «відфутболили». У гіршому – можна почути:

– Та ні, ми – одразу до вас! Ви напишете, а вони прочитають! Тільки моє прізвище не пишіть, бо мене так багато людей знає!

На жаль, «вони» (особливо коли минають вибори) не завжди помічають скарги у газетах. Тому скаржитися треба особисто, а як саме – ми вам підкажемо. 

Правильно пишемо звернення

Часто люди прагнуть розв’язати проблему якнайшвидше – за телефонним дзвінком. Звичайно, відповідно до Закону України «Про звернення громадян» звертатися можна і письмово, і усно. Але бюрократи всіх мастей воліють зробити вигляд, що ваших прохань вони ніколи не чули. Тому юристи усе ж радять написати письмові звернення у двох екземплярах, а надіслати  або замовленим листом із повідомленням, або зареєструвати у приймальні посадової особи і один завізований екземпляр залишити собі. 

Звертатися можна не тільки до влади, а й до установ та організацій всіх форм власності та їх посадових осіб, до громадських організацій. Навіть якщо ви помилилися з адресатом, вас не мають права  «відфутболити». (Відповідно до Закону України «Про звернення громадян», ст.7 «Заборона відмови в прийнятті та розгляді звернення»). Ваше звернення  повинні в  термін  не  більше  п’яти  днів  переслати  відповідному  органу  чи  посадовій  особі і повідомити про це вас.  

Люди часто скаржаться в редакцію на те, що їм надсилають «відписки», особливо це стосується служб, що надають житлово-комунальні послуги. Часто виникає спір: людина стверджує, що послуга не надавалася або її обсяг був недостатнім. А у відповідь їй пишуть, що все ОК, та ще й повідомляють те, що їх не запитували «Борг вашого будинку становить…». Зокрема, таку «моду» завели управляючі компанії. Але, щоб не давати посадовим особам простору для «відписок», можна скористатися своїм правом бути присутнім особисто при розгляді скарги, викладати свої аргументи. Ви також маєте право подавати додаткові матеріали  або наполягати  на  їх  запиті органом, який розглядає заяву чи скаргу, користуватися послугами адвоката та інше (стаття 18 Закону  «Про звернення громадян»).  На розгляд звернень відводиться не більше місяця (ст. 20 цього ж Закону).

Хто розглядає скарги до Президента?

Інколи люди думають, що чим вища інстанція, то тим більше шансів  вирішити проблему. Але насправді це не так. 

– Навіть коли громадяни направляють скарги до Президента, до Кабінету Міністрів, звідти вони надходять до облдержадміністрації, а вже цей орган направляє скаргу нам для вирішення проблеми на місцевому рівні. Я не пам’ятаю, щоб якусь скаргу розглянув Кабінет Міністрів і задовольнив людину. Навіть була одна громадянка, котра за рік 11 разів звернулася до Президента, інша – 8. Але всі звернення все одно надходять на місця. Звідти ніхто не приїздить, щоб розбиратися по скарзі, – розповідає Любов Ілюхіна, завідувача відділу по роботі зі зверненнями громадян виконкому Кременчуцької міської ради. 

У цьому відділі приймають, реєструють звернення від людей. Працівники відділу доповідають про них меру або його заступникам (відповідно до розподілу повноважень), контролюють розгляд звернень службами виконкому. Як свідчить статистика відділу, серед скарг лідирують ті, що стосуються житлово-комунальних проблем (діряві покрівлі, відсутність ремонтів у будинку тощо). 

– Із початком передвиборної кампанії люди стали звертатися більше, і особливо побільшало депутатських запитів. Так, на позаминулому тижні за один день ми зареєстрували 38 звернень, це абсолютний рекорд. Зазвичай звернень буває до 20, – каже Любов Ілюхіна.

Рекордсменом із подання запитів виступає нардеп і кандидат на посаду міського голови Олег Бабаєв. Як повідомила Любов Ілюхіна, з початку року він подав 52 запити, при цьому 39 із них тільки за вересень-жовтень (той час, коли в повітрі запахло виборами, і нардеп пішов у народ). Другий за кількістю поданих запитів – депутат Юрій Гриценко. 

Між іншим, депутатські запити є дещо більш «привілейованими», ніж звернення простих громадян: їх розглядає міський голова особисто (звичайно, якщо вони не адресовані заступникам). До того ж, термін розгляду депутатських запитів – 10 днів, а не місяць. Тож ми, прості громадяни, можемо це використати із зиском для себе: варто писати депутатам і примушувати їх працювати і в період між виборами! Використовуйте ви депутатів, а не навпаки!

Міський голова особисто розглядає й колективні скарги громадян. Тож чим більше підписів ви назбираєте під зверненням, тим більше шансів у вас бути почутим.

Акт-претензія – це краще за скаргу

Часто люди ставлять риторичні питання: за що ми платимо комунальним службам? А краще зазирнути в свої договори про надання послуг і з’ясувати, що вам винні комунальні служби за ваші гроші (якість послуг, періодичність та інше). І якщо послуги не надаються – писати акт-претензію, вимагаючи, принаймні, перерахунку. Як складати акт-претензію, регламентує ст.18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги». Отже, спочатку слід викликати представника підприємства житлово-комунальних послуг для його складання. Він повинен прибути не пізніше терміну, вказаного в договорі (зазвичай це три дні). Якщо представник компанії не з’являється (або відмовляється підписати документ), акт-претензія вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі. Акт-претензія подається виконавцю послуг, який протягом трьох днів повинен вирішити питання про перерахунок за послугу або надати обґрунтовану відмову, яку теж можна оскаржити – у суді. Майте на увазі: за подання позову, що стосується захисту прав споживачів, державне мито не береться. 

Як свідчить практика, споживачі мало використовують акти-претензії. Так, на наш запит до ТОВ «Житлорембудсервіс», яке обслуговує житло в Автозаводському районі, щодо звернень громадян та актів-претензій, нам відповіли: у поточному році надійшли скарги від мешканців у кількості 2127 штук та депутатські запити і звернення управління житлово-комунального господарства  – 469 штук. ТОВ «Добробит», яке обслуговує крюків‘ян, повідомило, що з початку року надійшло 1574 звернення, акти-претензії – поодинокі. 

А між тим, якщо ви таки домагатиметеся перерахунку за ненадані послуги, то врешті примусите їх надавати. А якщо вас вперто ігнорують, зможете відсудити й моральні збитки.

Аби звернення розглянули, воно має відповідати таким вимогам:

- У зверненні має бути зазначено прізвище,  ім’я,  по батькові, місце  проживання громадянина,  викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.

 -Письмове звернення   повинно   бути   підписано   заявником  (заявниками, якщо звернення колективне) із зазначенням дати.

 Якщо звернення не відповідає цим вимогам, його мають право не розглядати і повернути вам з роз’ясненнями не пізніше, ніж через 10 днів його надходження. 

 

«Сусід впливає на мій мозок!..»

Роботі працівників відділу по роботі зі зверненнями громадян не позаздриш. Буває, агресивні бабусі та дідусі з ціпками кидаються. А буває, надходять і зовсім чудернацькі звернення. Наприклад, на те, що сусіди пускають газ у розетки. 

А нещодавно розглядали скаргу на сусіда, який нібито «впливає на мозок»: встановив у себе в квартирі апарати, котрі використовувалися в КДБ, ось і застосовує їх, щоб читати думки. І коли він включає свою техніку, то в автора скарги прямо мозок закипає! Викинути навіть таку скаргу у корзину – не можна, якщо вона відповідає всім вимогам до звернення. Робити нічого, передали в управління житлово-комунального господарства, щоб перевірити, чи не приховує сусід скаржника щось схоже на «пекельну машину»…

А якщо громадянина «футболять»? 

Олена ДМИТРИЧЕНКО, адвокат:

- Якщо вам не надали відповідь на звернення, не відповіли вчасно  або надіслали скаргу для  розгляду  в ту інстанцію, дії (або бездіяльність) якої ви оскаржуєте  (а відповідно до ст.7 Закону України «Про звернення громадян це заборонено»), ви можете подати позов до суду у зв’язку порушенням Закону «Про звернення громадян» та просити суд стягнути шкоду, завдану незаконними діями або бездіяльністю. Таких позовів у судах відносно небагато, але вони трапляються. Позови щодо дій (або бездіяльності) органів місцевого самоврядування розглядають місцеві загальні суди за місцем проживання позивача (в місті Кременчуці це можуть бути Автозаводський та Крюківській районні суди) у порядку адміністративного судочинства. Можна також заявити у прокуратуру щодо порушення порядку  розгляду звернень громадян (прокурорський нагляд за цим передбачений ст. 29 Закону України «Про звернення громадян»). За це на посадову особу, відповідно до «Кодексу про адміністративні правопорушення», може бути накладений штраф від 15 до 25 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (255-425 гривень). Якби люди активніше обстоювали свої права, це навчило б чиновників та інших посадових осіб дотримуватися закону.

ДОБРО ПОСКАРЖИТИСЯ

«ТелеграфЪ» започатковує регулярну рубрику 

Ми розповімо вашу історію на сторінках газети.  Телефонуйте: 79-71-39.

Ми домагатимемося разом з вами відповіді від посадових осіб. Але для цього ви маєте й самі дещо зробити: 

1.Ви готові від свого імені (а не анонімно) виступати на сторінках газети. 

2.Ви не просто вирішили поскаржитися, а самі вже звернулися до відповідних служб, але вас «відфутболили». 

Зі свого боку, пропонуємо владі відновити практику аналізу критичних матеріалів, які друкуються на сторінках газет та надання відповіді редакціям. Свого часу (коли першим заступником міського голови був Віктор Єгоров) така практика існувала, але зараз вона незаслужено забута.

КОРИСНІ ТЕЛЕФОНИ

1563 – оперативний черговий міськвиконкому, приймає скарги на аварійні ситуації. 

2-01-45 – аварійна служба водоканалу.

2-21-60 – аварійна служба «Полтаваобленерго» (з електроенергії). 

2-11-59 – аварійна ліфтів.

3-82-12, 3-86-18  – аварійна служба управляючої компанії «Добробит» (обслуговує комунальний житловий фонд Крюківського району).

3-01-22, 704-355, 2-31-30 – аварійна служба управляючої компанії «Житлорембудсервіс» (обслуговує комунальний житловий фонд Автозаводського району). 

2-12-06 – приймальня управління житлово-комунального господарства.

3-00-54, 3-01-63 – відділ по роботі зі зверненнями громадян міськвиконкому, розташований за адресою: вулиця Першотравнева, 1.



 
Теги:
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Інформація

Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Будь-ласка, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЬ.
Ознайомтесь із правилами коментування.
  • Kiaparts
  • НОВИНИ ПАРТНЕРІВ:


Свіжий випуск (№ 11 від 14 березня 2024)

Для дому і сім'ї

Читати номер

Для дому і сім'ї - програма телепередач

Читати номер

Приватна газета

Читати номер
Попередні випуски
Вверх