Каверзні гарантійні талони

2.04.2008, 21:23 Просмотров: 5 652
Що дають у магазинах споживачам, і яким має бути цей документ насправді.
Фото: Дмитрий Бабец

«Ми не лохи, лохи – не ми»,  – приблизно з таким девізом у голові споживачі купують побутову техніку. Ми стали розумнішими, тому на все  вимагаємо гарантійні талони. Продавці їх дають. Але, як пересвідчився кореспондент  «Телеграфа» на власному досвіді, часто гарантійні талони не відповідають вимогам  закону щодо оформлення таких документів. А значить, у споживача можуть виникнути проблеми з ремонтом чи обміном товару.

Нібито минули ті дикі й нецивілізовані часи, коли українці гребли імпортну побутову техніку, особливо не цікавлячись її походженням. Нині товарів у магазинах – хоч греблю гати. І ми вже стаємо перебірливими, прискіпуємося, перепитуємо і підозріло дивимося убік продавця: чи бува не дурить? У свою чергу продавці теж стали уважнішими (хоча часто ступінь привітної доброзичливості прямо пропорційна ціні обраного вами товару) і готові догодити клієнту. Ось приблизний варіант розмови у магазині побутової техніки:

– А гарантія на товар є?

– А як же! Вам випишуть усі документи, зберігайте гарантійний талон разом із чеком.

Вам навіть дають корисну і слушну пораду і прикріплюють чек до талона, щоби ви його, бува, не загубили.  І, почуваючись задоволеними і обізнаними у своїх правах, ви вирушаєте додому з обновкою. Але…

 

Перевіримо на собі

Через три місяці спокійної роботи (тобто без нещадної експлуатації у побуті) у мене «полетіла» мікрохвильова піч Sаmsung. Дістаю гарантійний талон, шукаю на ньому адресу сервісного центру… І не знаходжу! У талоні російською мовою вказаний телефон єдиної служби підтримки – «бесплатный звонок из любого региона России» та адреса російського сайту. Що ж, дякую за підтримку…

Телефоную у магазин із питанням про гарантійний ремонт товару. Чоловічий голос повідомляє, що сервісний центр «десь на Занасипі, точну адресу я вам не скажу…» Я наполягаю. Нарешті «чоловічий голос» з’ясовує точну адресу.

Власне, неприємного початку сервісу на кшталт «ідіть туди, не знаю куди» можна було б уникнути, якби я мала на руках «правильний» гарантійний талон. Бо у ньому, окрім іншої необхідної інформації, має бути вказана і адреса сервісного центру.

 

Типові недоліки гарантійних талонів  
Із десяти гарантійних талонів на техніку, які ми назбирали в себе вдома, фахівець-експерт забракувала дев’ять
Опишемо найбільш типові недоліки наших гарантійних талонів на техніку, на які звернула увагу фахівець.

Експертом у даному питанні  виступила Наталія Міхно, завідувач сектору Полтавського обласного управління захисту прав споживачів.

1 Мобільний телефон Sony Ericsson (магазин «Мобі Опт»). Гарантійний талон не є оригінальним, тобто виписаний він не на бланку виробника товару (як має бути за правилами), а на бланку магазину; не вказані адреси виробника і сервісного центру.
Чому це важливо. Стаття 8 Закону України «Про захист прав споживачів» гарантує право звернутися безпосередньо до виробника товару або сервісного центру. У нашому ж випадку ми можемо контактувати лише з магазином, тобто гарантійний талон обмежує наші права. Якщо ж у магазину зміниться засновник, може не бути правонаступника, який відповідає за проданий товар (такі випадки у Кременчуці були). У цьому випадку споживачу треба звертатися до виробника, ось чому потрібен заводський гарантійний талон.

2.  Масляний обігрівач Scarlett (магазин «МКС»). Гарантійний талон, на погляд необізнаного споживача, може зійти за оригінальний. Проте Наталя Міхно стверджує, що все ж він не схожий на талон виробника: немає оригінальної печатки виробника, його китайська адреса російськими буквами «…Оун Баоан Ксин Шеньжень» ніяк не допоможе споживачу знайти виробника. До того ж  гарантійний талон – без номера, містить посилання не на український закон «Про захист прав споживачів», а на російський, не вказана адреса сервісного центру.
Чому це важливо.  Якщо техніка імпортна, інструкція та гарантійний талон мають бути адаптовані до країни, куди поставлений товар: перекладені українською (або російською) мовою, вказані сервісні центри на території країни, куди поставлений товар.  Неадаптовані документи – одна із ознак контрабандного або фальсифікованого товару.

3 Колонки для ком­п’ю­тера, клавіа­ту­ра та мишка (магазин «Юнітоп») – гарантія виписана на весь товар, на одному бланку (бланк магазину). Продавець товару застерігає: «Дана гарантія дійсна тільки при пред’явленні оригінального гарантійного талона…», при цьому талон – без номера.
Чому це важливо. Якщо талон оформлений неправильно, вам можуть взагалі відмовити у гарантійному ремонті. Талон без номера та чітких координат виробника мусить насторожити споживача: не факт, що ви купуєте дозволений до продажу в Україні (або сертифікований) товар.

4 Комплект радіомікрофонів  для карооке Еlenberg (магазин «Ельдорадо»)  – у гарантійному талоні не вказані ні найменування товару, ні його заводський номер, ні адреса виробника, ні адреса сервісного центру.
Чому це важливо. У даному випадку, якщо комплект вийде з ладу, єдиною «зачіпкою» буде магазин та його повна адреса і номер самого гарантійного талона, за яким ще доведеться «ідентифікувати»,  який саме товар марки Еlenberg продали споживачу.

5 Телевізор Philips (магазин «Простор») – виконані майже всі умови законодавства щодо гарантійних талонів, навіть є адреси уповноважених сервісних центрів. Але все ж є недолік: талон не містить відривних талонів для гарантійного ремонту (одна частина  корінця має залишатися у споживача, друга – у сервісному центрі).
Чому це важливо.  Відривний талон є підтвердженням проведеного ремонту: і для споживача, і для сервісного центру. Адже, за правилами, якщо один дефект проявляється двічі протягом гарантійного терміну, це вважається істотним недоліком, і споживач може претендувати на заміну товару.

Маєш право

• Протягом гарантійного терміну експлуатації, який не повинен бути меншим, ніж шість місяців, споживач має право на безоплатне технічне обслуговування товару. А в разі виявлення недоліків (відхилення від вимог нормативних документів) – на безоплатний ремонт чи заміну товару або повернення його вартості згідно з вимогами Закону України «Про захист прав споживачів» та Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р. N 506.

• Гарантійний термін експлуатації збільшується на час перебування товару в ремонті. Великогабаритні товари і товари вагою понад п‘ять кілограмів доставляються на ремонт та повертаються споживачеві силами і засобами продавця, виробника, виконавця (підприємства, що виконує їх функції).

(Відповідно до Порядку гарантійного ремонту)

На що скаржаться кременчужани

Гарантійний талон виробника обов’язково має містити ось такі відривні талони на гарантійний ремонт. Це – сторінка гарантійного талона від старенького телефону Motorola (магазин «Бонус телеком»). З усіх наданих кореспондентом «Телеграфа» гарантійних талонів серйозну критику фахівця із захисту прав споживачів витримав лише цей талон, хоча і тут є недолік – відсутній номер самого талона.
Фото: Дмитрий Бабец

У цьому році надійшло шість скарг на неякісну побутову техніку, придбану у магазинах «Ельдорадо», повідомила Наталія Міхно, завідувач сектору Полтавського обласного управління захисту прав споживачів. Але магазин реагує на скарги, намагаючись не доводити справи до судів, каже пані Міхно. Покупцю, в якого загорівся новий телевізор марки Daewoo, магазин без зволікань замінив  неякісний товар на аналог тієї ж марки, але кращої модифікації (з доплатою). Проте й  другий телевізор прослужив недовго – зламався. Цього разу магазин направив покупця до сервісного центру, у негайній заміні товару відмовили. Наталя Міхно каже, що це законно – експертиза має встановити, з чиєї вини сталася поломка. Якщо виявлений дефект є істотним (не підлягає усуненню або потребує більшого терміну на ремонт, ніж передбачені законом 14 днів), тоді споживачу на його вимогу повинні замінити товар.

У минулому році «лідерами» скарг були неякісні мобільні телефони, придбані у магазинах «Телефончик» та «Бонус телеком». Нині ці магазини поліпшили обслуговування, усунули порушення, зазначає пані Міхно.



 
0
Автор: donchenko
Теги: гарантія
Комментировать статью могут только зарегистрированные пользователи.
Пожалуйста, ВОЙДИТЕ или ЗАРЕГИСТРИРУЙТЕСЬ.
Ознакомьтесь с правилами комментирования.

Информация

Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.


Вверх